Lättläst

Lättlästa böcker kan läsas av alla. Det finns inga gränser för ålder eller förmåga. Läs mer om vem som kan dra nytta av lättläst här.

Våra böcker är pedagogiskt lättlästa, vilket betyder att de stöder inlärningen.

Lättläst är en egen konstform inom litteraturen, precis som poesi eller romaner. I lättläst finns också olika genren, t.ex. poesi, kriminalromaner, fakta och barnböcker.

I lättläst är språket tydligt och lätt att förstå. Innehållet kan vara lättare eller svårare, men det är språket och sättet att uttrycka som gör boken lättläst.

Lättlästa böcker har olika nivåer av svårighetsgrad. Vi har valt tre nivåer, som hjälper läsaren att välja rätt. Se Nivåer för mer information.

Med våra lättlästa böcker vill vi göra mycket inom två pärmar. Våra mål och tankar finns här.

Våra böcker används i skolundervisningen på olika nivåer och för kurser i svenska, engelska och bulgariska.